sunnuntai 21. lokakuuta 2018

USA - Florida - saapuminen Miamiin - Boca Raton

Olimme miehen kanssa kahdestaan roadtripillä Yhdysvalloissa vuonna 2010. Huomasimme silloin, että Florida on paikka, jonne kannattaa tulla ehdottomasti myös lasten kanssa. Joten vuonna 2012 suuntasimme kesälomalla koko perheen voimin pariksi viikoksi lomalle Floridaan. Meillä oli mukana kolme lasta, iältään 3 - 10 v. Nuorimmainen reissasi silloin vielä masussa mukana.

Lennot meillä oli Miamiin, välilasku oli Lontoossa. Pitkiä lentomatkoja olin lasten kanssa vähän jännittänyt etukäteen, mutta ne menivätkin melko ongelmitta. Pojat tykkäsivät olla lentokoneessa, kun saivat katsella telkkareista putkeen lastenohjelmia. Yksi poika totesi lennolla Lontoosta Miamiin, että "tämä on paras lentokone ikinä!" Menomatkat sujuivat aivan hilpeästi, Suomeen päin palatessa nuorimmainen itki korviaan lennolla Lontoosta Helsinkiin. Mutta onneksi vain loppumatkasta sekin.

Odottelemassa Lontoossa takana näkyvään koneeseen pääsyä

Miamiin päästiin iltapäivällä joskus klo 16 aikoihin. Lentokentällä passin tarkastukseen oli järjettömän pitkät jonot. Onneksi kentällä oli erikseen erityismatkustajien tiski, jonne meidän lapsiperheemme poimittiin siitä isosta jonosta. Lentokentällä kaikki sujui siis erittäin nopeasti ja pääsimme hotellille joutuisasti. Hotelli meillä oli varattuna ensimmäiseksi yöksi lentokentän läheltä, jonne oli kentältä bussikuljetus. Hotellille päästyämme tilasimme huonepalvelusta ruokaa huoneeseen, syötiin ja simahdettiin. Seuraavana aamuna heräsin nuorimmaisen kanssa joskus neljän maissa. Odottelimme muiden heräilyä rauhassa. Aamulla syötiin huoneessa aamupalaa, jota meillä oli jäänyt edellisen illan (päivän) ruokailusta. Auto meillä oli varattuna lentokentän lähistöltä olleesta vuokraamosta, josta mies lähti sitä kävellen noutamaan ennen yhdeksää.

Kuva maisemasta ensimmäisen yön hotellihuoneesta. Lentokenttä näkyy oikealla, pääsimme seuraamaan aitiopaikalta, kun koneet nousivat ja laskeutuivat.

Vuokra-auto

Lentokenttähotellilta suunnattiin ensimmäiseksi Everglades Alligator Farmille, jossa olimme käyneet miehen kanssa jo viime reissulla kahdestaan. Tämä oli ihan must-kohde myös lasten kanssa. Oli tukalan kuuma päivä, joka vähän laimensi poikien intoa. Mutta huippuhetkiä pojille oli varmaan, kun pääsivät pitelemään käsissään alligaattorinpoikasta.

Alligaattorinäytös

Alligaattoreiden ruokinta-aika

Seuraavaksi kolmeksi yöksi meillä oli varattuna Boca Ratonista hotellihuone Ocean Boulevardin varrelta. Hotelli oli muuten ihan kiva, mutta bongasin heti kuolleen torakan yhden sängyn alta. En kyllä enää ihmetellyt sitä sen jälkeen, kun näin että siivoojilla oli käytössään pelkät harjat hotellihuoneita siivotessa. Hotellilla oli sentään hyvä uima-allas, jossa pulikoitiin päivittäin. Eikä ollut edes ryysistä. Boca Ratonissa ollessamme seikkailtiin kaupungilla sekä tehtiin päivisin retkiä johonkin lähistölle.

Ocean Boulevard. Hiljainen katu.

Ranta oli ihan vieressä ja sen hiekka oli sametinpehmeää

Rannalla oli aidattuna merikilpikonnan pesä

Boca Ratonin ostoskeskus Mizner Park oli vähän tyyriimmän näköinen paikka. Ja jollain oli vähän tyyriimmän näköinen autokin

Lake Boca Raton

Retkeilimme ainakin Fort Lauderdaleen, jonka rantabulevardi oli hieno. Kävimme myös Sunrisessa, jossa oli Sawgrass Mills -kauppakeskus. Kun lähdimme ajelemaan Boca Ratonista seuraavaan majapaikkaan, poikkesimme matkan varrella Lantanassa, jossa on ilmeisesti suurin Floridan suomalaisten keskittymä. Sieltä löytyi myös Finland-talo, jonka rappusilla kävimme ottamassa tietenkin perhepotretin.

Lego-kauppa löytyi järjettömän isosta Sawgrass Mills -kauppakeskuksesta

Kauppakeskuksesta löytyi myös lippiskauppa. Ja siellä myytiin siis vain lippiksiä. Pojille löytyikin Capit, jotka oli silloin kovassa huudossa.

Fort Lauderdale, Las Olas Beach

Pelikaanit paalujen päässä

Finlandia Boulevard eli West Central Boulevard löytyi Lantanasta. Täällä oli myös Finland-talo.