torstai 11. lokakuuta 2018

USA - Itärannikko Roadtrip - New York - WTC - Vapaudenpatsas

Intrepid-lentotukialukselta jatkettiin Ison Omenan ihmettelyä ja tutkiskelua kävellen. Käytiin syömässä ylihintaisessa Hard Rock Cafessa, josta löysin itselleni paidan. Karkki- ja lelukaupan kautta suunnattiin katsomaan World Trade Centerin työmaata. Siinä vieressä oli muuten kiva vaatekauppa Century 21, josta taisi jotain tarttua myös mukaan. Tavaratalossa myydään merkkituotteita normaalia halvempaan hintaan, näitä kauppoja näkyy olevan muuallakin kaupungissa. Vapaudenpatsaskin nähtiin illalla, tavallaan.

Pienemmät kaksoistornit

Times Squarella oli supermakee Toys 'R' Us-lelukauppa. Miksei Suomessa oo tällaisia! Kaupassa oli monta kerrosta ja kaikille leluille oma teemaosastonsa. Täältä löytyikin sitten varmaan suurin osa tuliaisista pojille.

Tämä T-Rex äänteli ja liikkui

Lego City

Lego Vapaudenpatsas

Löytyihän sieltä minullekin sopiva osasto

Lelukaupan maailmanpyörä.

Star Wars-osasto

Tuliaiset, check!

Times Square

Reittimme suuntautui seuraavaksi World Trade Centerin kaksoistornien työmaata katselemaan. Uuden tornin rakennustyöt oli aloitettu neljä vuotta aikaisemmin ja niitä jatkettiin vielä neljä vuotta tämän jälkeenkin. Tässä vaiheessa ei vielä kovinkaan kummoista tornia ollut pystyssä. Nykyään uusi One World Trade Center eli 1 WTC on jo valmistunut ja käytössä.

WTC työmaata

Kävimme iltasella vielä rannalla tiirailemassa Vapaudenpatsasta. Patsasta pääsee katselemaan lähempääkin, esimerkiksi menemällä lautalla Liberty-saarelle, jossa patsas sijaitsee. Tai sitten voi ottaa lautan Staten Islandille, josta patsaan näkee mereltä käsin melko läheltä. Meillä ei ollut aikaa lauttamatkailuihin, joten tyydyimme ihailemaan Neitiä kauempaa.

Tuolla se patsas on, pääni vieressä

No zoomattuna erottuu vähän paremmin

The Sphere Battery Parkissa. Pronssiveistos sijaitsi kaksoistornien aukiolla iskujen aikaan ja säilyi kaiken romun alla yllättävän hyvin. Nykyään sijaitsee Liberty Parkissa.

Wall Street

Päivä New Yorkissa meni nopeasti ja nähtiin kaupungista vain pintaraapaisu. Emme halunneet kuitenkaan käyttää tällä reissulla liikaa aikaa tähän kaupunkiin. Kaupungista jäi mieleen ihmismassat, haisevuus ja kuumuus. Oli ihan kiva päästä jatkamaan matkaa seuraavana päivänä. Mutta eiköhän me tännekin vielä tulla uudelleen ihan ajan kanssa.

Seuraavana aamuna kamat kasaan ja matka jatkuu. Tämä hotelli oli Cosmopolitan Hotel, nykyään nimeltään The Frederick Hotel.