torstai 18. lokakuuta 2018

USA - Itärannikko Roadtrip - Florida - Key West

Evergladesilta jatkettiin matkaa Key Westille, joka on viimeisin saari Floridan eteläpuolella olevasta saarijonosta. Tie kulki läpi pienten key -saarien ja ajelu Key Westille asti kesti melko kauan. Matkaa sinne oli vain 130 mailia eli reilut 200 km. Tiellä oli matala nopeusrajoitus ja pysähdeltiin myös melko usein matkan varrella. Meren rannalla näkyi siellä täällä manaatteja, varsinkin lähempänä mannerta ja laiturien ympärillä. Hauskoja otuksia.

Florida Scenic Highway

Vanha rautatiesilta, joka on yhdistänyt saaret. Tämä oli käytössä vuoteen 1935 asti, jolloin yksi historian voimakkaimmista hurrikaaneista katkaisi sen.

Seven mile bridge. Uudempi silta on hieman lyhyempi kuin alkuperäinen silta, joten tämä silta on oikeasti vain 6.79 mailia pitkä

Ilmalaiva

Ilmeisesti armeijan kone

Key West oli viehättävä, mutta myös melko ruuhkaisen oloinen saari. Oli tietenkin lomakausi ja paljon muitakin turisteja oli liikenteessä. Key Westillä asuu vakituisesti reilut 25 000 asukasta ja sitä pidetään manner-Yhdysvaltojen eteläisimpänä kaupunkina (Hawaji on etelämpänä). Saarella ovat viettäneet aikaa mm. Ernest Hemingway sekä presidentti Harry S. Truman, jolla oli kaupungissa "Little White House".

Key Westille päästiin hieman myöhempään iltapäivällä ja käytiin kirjautumassa ensin hotellille. Sitten lähdettiinkin kaupungille kiertelemään.

Meritähtiä

Pallokaloja

Pallokaloja ja alligaattoreiden päitä myytävänä

Shipwreck Treasure Museum.

Mallory Square. Täällä on joka ilta auringonlaskun aikaan pienimuotoiset markkinat. Esillä on paikallisten taiteilijoiden teoksia, katutaiteilijoita ja esiintyjiä sekä ruokakärryjä.

Duval Street, pääkatu

Legendaarinen Sloppy Joe's Bar. Kävimme siellä syömässä. Täällä järjestetään vuosittain Ernest Hemingway kaksoisolento-kilpailut.

Yöelämää

Key Westissä meno jatkui pitkälle yöhön. Illalla menimme drinkeille erääseen keskustan baareista. Tilasimme ensin juotavat alakerran tiskiltä ja lähdimme yläkertaan päin, jossa baari jatkui. Rappusissa oli varoituskylttejä "Vain täysi-ikäisille", "Sisäänkäynti omalla vastuulla" jne. Yhtään ei mikään hälyytyskello soinut päässä, vaan jatkettiin matkaa. Yläkertaan päästyämme, näin ensimmäisenä baaritiskillä istumassa miehen, jolla oli vain cowboy-hattu päässään sekä buutsit jalassa! Häkellyin täysin ja käännyin samantien kannoillani, oli turhan vapaamielinen paikka minulle. Kaikenlaista 🙈