lauantai 20. lokakuuta 2018

USA - Itärannikko Roadtrip - Florida - Miami Beach

Keys -saarilta ajettiin Miami Beachille, missä meillä oli varattuna hotelli viimeiseksi yöksi. Miamia lähestyttäessä tiet muuttuivat monikaistaisiksi ja tosi sekaviksi. Onneksi minä en ollut ratin takana, ei oltais kyllä päästy ikinä perille. Miamin läpi ajettaessa, seutu näytti paikoin hieman rönttöiseltä. Miami Beach sen sijaan oli oikein siistin ja viihtyisän oloinen.

Miami edessä

Norwegian Epic oli satamassa

Welcome to Miami Beach!

Saavuimme hotellille iltasella. Hotelli oli melko hieno ja kaikista hinnakkain meidän reissumajoituksistamme. Miami Beachillä kun ei kovinkaan halpaa majoitusta ollut tarjolla. Hotelli oli meren rannalla, mutta pienen matkan päässä ihan keskustasta. Hotellin ja rannan välissä kulki viehättävä boardwalk, jota pitkin vaeltelimme viimeisenä iltana. Miami Beach Boardwalk kulkee rantaa pitkin noin 4 mailin pituudelta (noin 6,5 km).

Miami Beachillä oli yllättävän vähän ihmisiä missään. Ja ihmiset joita kaduilla näimme puhuivat suurimmaksi osaksi espanjaa. Yli puolet kaupungin ihmisistä ovatkin ulkomaalaista alkuperää, latinalainen kulttuuri on hyvin edustettuna. Miami Beach on tunnettu sen Art Deco -arkkitehtuurin tyylisuuntaa edustavista rakennuksistaan, joita on kaupungissa lähemmäs 1000. Kaupungissa järjestetäänkin opastettuja Art Deco -kierroksia kiinnostuneille.

Hotelli oli merenrannalla

8.7. aamulla kävimme kulmakuppilassa aamupalalla. Tarjoilija uteli tuttuun tyyliin, että mistä päin olemme. Kun kerroimme olevamme Suomesta, tarjoilija kertoikin, että oli ollut kymmenen vuotta sitten töissä laivavarustamossa Turussa. Muisti vielä muutaman sanankin suomea, niin se maailma on pieni.

Hotellin parvekkeelta

Viimeiset shoppailut kaupungilta

Lento lähti vasta myöhemmin illalla, joten meillä oli vielä hyvin aikaa hengailla kaupungilla viime hetken tuliaisia haalien. Kentälle lähdettiin hyvissä ajoin, autokin piti ensin palauttaa kentän lähistöllä olevalle autovuokraamolle. Onneksi varattiin tarpeeksi aikaa kentälle siirtymiseen. Moottoritiet olivat jälleen melko sekavia, missattiin ensimmäinen lentokentän liittymä ja seuraavalle saikin ajella monta kilometriä. Loppu hyvin kaikki hyvin. Ehdittiin palauttamaan auto, ei oltu aiheutettu sille vahinkoa ja ehdittiin kentälle ajoissa.

Miamin lentokentältä laitettiin matkaan vielä viimeiset postikortit

Ajoimme roadtripillämme noin 1700 mailia eli vajaa 3000 kilometriä. Osavaltiot, joiden kautta reittimme kulki olivat: New York, New Jersey, Delaware, Maryland, District of Columbia, Virginia, Pohjois-Carolina, Etelä-Carolina, Georgia, Florida. Paljon takamusta puuduttavaa ajoa, mutta myös paljon nähtävää, muuttuvia maisemia sekä vapaus liikkua omassa tahdissa. Haaveissa meillä on ajaa vielä joskus Yhdysvaltojen läpi itärannikolta länsirannikolle, seuraten tietä Route 66.

Mutta nyt; hei hei Florida, tullaan pian takaisin!