tiistai 9. lokakuuta 2018

USA - Itärannikko Roadtrip - Saapuminen New Yorkiin

Nyt hyppään välillä muistoissa toiselle mantereelle, nimittäin Ameriikkaan. Olemme olleet siellä lomareissulla muutaman kerran ja maa on kertakaikkiaan valloittanut sydämeni. Meillä on ollut siellä mahtavia reissuja ja hienoja muistoja. Joten nyt seuraa Yhdysvaltojen itärannikon turnee.

Ensimmäisen kerran olimme Yhdysvalloissa 29.6.-9.7.2010 mieheni kanssa kahdestaan. Juhlimme 10-vuotishääpäiväämme ja halusimme tehdä ikimuistettavan reissun, joten päätimme tehdä road tripin Yhdysvaltojen itärannikolla. Reissu kulki New Yorkista Floridaan automatkaillen. Seuraavalla reissullamme vuonna 2012, olimme koko perheen voimin Floridassa. Nyt aloitetaan reissu New Yorkista.

Road Trip-reissuumme olimme varanneet vain puolitoista viikkoa, koska kotiin jäi kolme poikaa odottamaan. Melko kiirusta sai reissussa siis pitää. Toisaalta, en ole sellaista makoilijatyyppiä lomalla, olen mielelläni koko ajan liikkeessä ja näen mahdollisimman paljon. Varsinkin jos on uusi paikka kyseessä. Onneksi loma jatkui vielä kotona tämän reissun jälkeen. Näissä postauksissa on tosi paljon patsastelukuvia minusta, valitan. Mutta mies oli pääasiassa kameran takana ja hääpäiväreissu kyseessä, you know!

Lento Helsingistä Frankfurtiin 29.6. Huomatkaa hienot pahoinvointirannekkeet, jotka lainasin pojalta reissua varten. Voin helposti pahoin, oikeastaan missä vain liikkuvassa välineessä.

Frankfurtissa välilasku

Helsingistä lennettiin Frankfurtiin, jossa oli koneenvaihto, vaihtoaika oli parisen tuntia. Frankfurtista lennettiin New Jerseyn puolella olevalle Newark Liberty International Airport -kentälle. Jatkolentoa odotellessa, istuskelimme lähellä tiskiä, kun lähtöselvittelijä viittoili meitä tulemaan luoksensa. Hän kertoi, että oli vaihtanut meidän istuinpaikkamme business-luokkaan. Olimme hieman huuli pyöreänä tilanteessa ja kiitimme vain virkailijaa viileän kohteliaasti. En ollut aivan varma, että olinko ymmärtänyt oikein, koska eihän meillä koskaan ole näin hyvää tuuria. Hieman epäuskoisena asetuimme siihen "parempaan" jonoon koneeseen siirtymisen alettua. Vähän menestyneemmän näköinen bisnesmies kysyi meiltä jonossa ärtyneesti, että eikö turistijono ole tuossa vieressä, johon totesimme hymyillen, että kyllä vain on. Itsekin vielä epäilytti, että ollaanko oikeassa jonossa, mutta liput tarkastettiin ja toivotettiin tervetulleeksi koneeseen.

Menusta sai valita syötävät ja juotavat. Ja huomatkaa, pöytäliina ja kaikkea

Tää on oikea tapa matkustaa!

Business-luokka

Tuolla koneella lennettiin Atlantin yli. Mukava oli.

Saavuimme Yhdysvaltoihin vielä saman vuorokauden aikana iltapäivällä, kiitos aikaeron. New Jerseyn Newarkin lentokentältä otettiin taksi ja hurautettiin New Yorkin puolelle. Matka kulki Jersey Cityn kupeesta ja Hudson joen alitse vievää tunnelia pitkin Manhattanille. Hotelli meillä oli varattuna kahdeksi yöksi Tribecan alueelta, joka on Manhattanin länsirannalla. Kaupungissa oli kuuma, jotain +30 asteen kummankin puolen. Ensimmäisenä iltana kävelimme lähistöllä ja tutustuimme kaupungin fiilikseen.

New Yorkin Joulukatu kesäkuussa.

Empire State Building

Madison Square Park

Tyyppi teki värillisestä hiekasta tosi hienoa katumaalausta. Ei ehkä onnistu tuulisella säällä

F.D.N.Y.

Washington Square Park. Pieniä virkistysalueita oli ilahduttavan paljon betoniviidakon keskellä.

Illalla kävimme kaupan kautta hakemassa pientä iltapalaa hotellille. Syötiin ja sammahdettiin varmaan samantien. Takana oli pitkä vuorokausi, kun lento oli lähtenyt jo aamuvarhain Helsingistä.