maanantai 11. helmikuuta 2019

IV Osa Roadtrip: Ruotsi - Tanska - Saksa - Tanska - Norja - Ruotsi

Saksan parin päivän pysähdyksen jälkeen jatkettiin matkaa jälleen Tanskaan päin. Matkaa meillä oli tälle päivälle 195 kilometriä. Ajettiin suoraan Billundiin ja siellä Legolandiaan. Yksi lasten reissun kohokohdista.

Rajamuodollisuudet. Hei hei Saksa ja terve taas Tanska

Legolandiassa meille osuikin onneksi ihan kiva sää. Suurimmaksi osaksi paistoi aurinko ja sortseissa pärjäsi. Liput näyttävät olevan Legolandian nettisivuilta etukäteen ostettuna kaikille 341 kruunua eli 45,70 euroa, alle 3 vuotiaat pääsevät ilmaiseksi. Me emme olleet ostaneet lippuja etukäteen, joten ne olivat hieman kalliimmat.

Legoland

Poikien mielestä taisi olla yksi kivoimmista jutuista, sai ampua ohi lipuvien laivojen kyydissä olijoita. Tosin he ampuivat takaisin!

Legolandia oli tietenkin täynnä erilaisia, upeita legorakennelmia, joita oli ryhmitelty teema-alueiden mukaan. Huvipuistossa oli myös eri teemaisia huvipuistolaitteita ja ruokatarjonnastakin oli huolehdittu. Me kävimme välillä syömässä saluunan näköisessä ravintolassa, joka sijaitsi länkkärityylisellä alueella. Vieressä oli kullanhuuhdontapaikka ja pienessä länkkärikaupungissa oli ravintoloita ja kauppoja.

Amalienborg

United States Capitol

Vapaudenpatsas taustalla

Perheen pienimmille oli myös monta paikkaa, jossa pääsivät leikkimään tai rakentelemaan esimerkiksi duploilla

Legolandiassa riitti nähtävää ja koettavaa monen ikäiselle. Meille riitti hyvin yhden päivän käynti, mutta olisimme varmasti saaneet vietettyä siellä toisenkin päivän. Muistelen, että oltiin perillä Legolandiassa ehkä joskus puolen päivän aikoihin ja viiden maissa tehtiin lähtöä pois. Paikka oli siinä ajassa kierretty jo läpikotaisin. Jos täällä haluaa viettää useamman päivän, on alueella muutama hotelli, jossa voi yöpyä ja viettää ultimate-Legolandia kokemuksen. Hotellihuoneet ovat tietenkin lego-teemaisia, kuten Ninjago, Friends tai Kingdom ja kyllä siellä lapset viihtyisivät. Hotellien hintoja katsellessa päädyimme kuitenkin läheiselle leirintäalueelle. Mutta olihan Legoland, kuten arvata saattaa, sekä lasten että aikuisten mieleen.

Aivan Legolandian vieressä oli muuten tosi kivan näköinen Lalandian-vesipuisto. Lapset olisivat kovasti halunneet sinnekin, mutta me emme valitettavasti tienneet etukäteen vesipuistosta. Muuten olisimme voineet siellä käydä ja ehkä viettää yhden lisäyön täällä. Samaan päivään vesipuistoa ei kyllä kannata jättää, ei lapsetkaan olisi enää jaksaneet Legolandian jälkeen polskia.

Legolandian lähellä olevan leirintäalueen mökkimajoitus

Seuraavana aamuna heräiltiin makuupusseista hieman kohmeessa, oli ollut kylmä yö ja mökki oli aika askeettinen. Ei muutakuin kamat kasaan ja suunta tällä kertaa kohti Norjaa, edessä olisi Skagerrakin ylitys.